Kwalitatief goede behandelingen door gespecialiseerde therapeuten op het gebied van houding en bewegen.

Basisschool kinderen

Kinderen op de basisschool kunnen met verschillende hulpvragen binnenkomen, de meest voorkomende vragen zijn:

Motorische problemen met schrijven

bijv. traag tempo, pijn/kramp, onleesbaar handschrift.

In groep 3 leren de kinderen schrijven. Soms eerst met drukletters, vaak met schuin schrift. De schrijfmethodes verschillen per school.

In groep drie is er vooral sprake van een cognitief proces. Het kind moet vaak nadenken hoe de letters gevormd worden en heeft veel visuele, sensorische en verbale feedback nodig.

In groep 4 leren de kinderen kleiner te schrijven, wordt de druk op het potlood minder en gaat het tempo omhoog. Er komt meer variatie in de bewegingen. De bewegingspatronen worden aangepast aan de taak en de omgeving: soort potlood, pen, regelafstand etc.

In groep 5 moeten de bewegingen automatisch verlopen en is er aandacht voor andere processen, bijv. spelling van moeilijke woorden.

Er zijn kinderen bij wie deze stappen niet gaan, zoals bij hun klasgenootjes. Als er vermoeden is dat er een motorische oorzaak voor dit probleem is, dan kan dit kind naar de kinderfysiotherapeut gaan voor diagnostiek en behandeling.

Hulpvraag van de ouders:

  • Mijn kind heeft een onduidelijk handschrift
  • Mijn kind krijgt pijn /kramp in zijn vingers
  • Mijn kind kan het tempo niet bij houden
  • Mijn kind is linkshandig en heeft zodoende moeite de letters

Observatie en onderzoek

Bij schrijfproblemen wordt beoordeeld wat de oorzaak is van het probleem. Ouders wordt gevraagd schriftjes van school mee te nemen en er wordt navraag gedaan of er taalproblemen zijn.

Wij maken bij het onderzoek naar schrijfproblemen gebruik van de verschillende testen, de twee belangrijkste zijn:

  • M-ABC-II. Dit is een motorische test die de grove en fijne motoriek test. Hij bestaat uit de onderdelen: handvaardig- heid, mikken en vangen, en balans: statische en dynamische coördinatie. Hierbij wordt gekeken of de fijne motoriek en de grove motoriek gelijk ontwikkelen
  • BHK. Beknopte beoordeling van het handschrift. Er wordt een vaste tekst in vijf minuten geschreven. De kwantiteit en de kwaliteit wordt beoordeeld op …3 items.

Vaak vinden er nog aanvullende testen plaats om een goed totaal beeld te krijgen. Naar aanleiding van deze testen vindt een analyse van behandelbare aspecten plaats.

Therapie / instructie

  • Tijdens de therapie komen de volgende aspecten komen aan de orde:
  • Ontspannen positie van de schrijfarm
  • Voldoende afwisseling tussen spanning en ontspanning
  • Basis bewegingen van verbonden schrift
  • Letterbeeld, lettergevoel en routing
  • Opbouw van oefeningen gaat van groot naar klein,
  • De opbouw van de oefeningen gaat van enkelvoudige taak, via dubbeltaak tot complexe taken.

Er worden afspraken met school gemaakt: bijv.

  • Hoeveel moet er af
  • Wat moet netjes en leesbaar, en wat wordt er beoordeeld
  • Hoe haal je (tijdelijk) de druk van het schrijven af

Kleuters

Een aantal kleuters blijkt moeite te hebben met het uitvoeren van fundamentele of complexe vaardigheden, bijvoorbeeld: evenwicht om over een smalle bank lopen of fietsen.

Post-operatief of post traumatisch

Na een gebroken arm of been kunnen kinderen meestal vrij snel alle dingen die zij daarvoor konden. In een aantal gevallen lukt het niet om de vaardigheden die zij daarvoor hadden, uit te voeren.

Vandaag geopend van 08:00 tot 21:30