Kwalitatief goede behandelingen door gespecialiseerde therapeuten op het gebied van houding en bewegen.

De ontwikkeling van een kind kan vertraagd, bedreigd of afwijkend zijn. Dit kan een gevolg zijn van een aandoening aan zintuigen, organen, het zenuwstelsel, het houdings- en bewegingsapparaat of door een tekort aan motorische ervaring. Daarnaast hebben sommige kinderen meer oefening nodig om een vaardigheid te leren dan anderen. Naarmate het kind ouder wordt, zijn steeds meer vaardigheden nodig om aan de eisen van de omgeving te voldoen.

Problemen in het bewegend functioneren kunnen een belemmering vormen voor optimale maatschappelijke deelname op de kinderleeftijd, wat geldt als de basis voor het uiteindelijke functioneren als volwassene. De problemen kunnen ook een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van leven van het kind en zijn ouders.

Signalering en verwijzing.

De hulpvraag van een kind kan zowel door ouders, jeugdarts, leerkracht, huisarts gesteld worden. Sinds januari 2006 kan men via directe toegankelijkheid terecht bij de (kinder)fysiotherapeut.

U kan ook een verwijzing krijgen van de huisarts of een specialist.

Onderzoek

Na aanmelding zal een eerste afspraak gemaakt worden. Tijdens deze eerste afspraak wordt eerst een anamnese afgenomen. Dit is een gesprek waarin de hulpvraag van het kind, de ouders en/of de jeugdarts/leerkracht wordt besproken, inclusief de relevante gegevens. Daarna wordt het kind geobserveerd en één of meerdere testen afgenomen. Tijdens deze observatie en onderzoek proberen we de reden van het probleem te achterhalen. Soms is het nodig om het onderzoek over meerdere afspraken te verdelen.

Behandeling

Aansluitend aan het onderzoek, geven wij gerichte adviezen en oefeningen mee om de ontwikkeling positief te sturen. Indien noodzakelijk, wordt een traject van vervolgafspraken gepland om vaardigheden te oefenen (behandeling). Bij een ontwikkelingsgerichte vraag is het aan de ouders en/ of verzorgers om dit thuis met hun kind te oefenen en toe te passen in het dagelijks leven, thuis en op school. Bij meer complexe problematiek is het mogelijk om met andere disciplines in overleg te treden, bv de logopedist, de leerkracht of de zweminstructeur.

Veel meer dan bij volwassenen hebben we te maken met een voortdurende verandering op basis van groei en ontwikkeling. Dit speelt in de behandeling een grote rol. Kinderen vragen om een specifieke eigen benaderingswijze. Kinderen leren al spelend en bewegend. Kinderfysiotherapeuten beschikken over specifieke kennis en vaardigheden, attitude en invoelend vermogen, dat past bij het kind in ontwikkeling en zijn ouders.

De behandeling zal er op gericht zijn de motorische en zintuiglijke ontwikkeling van het kind te stimuleren. Hierbij is een voortdurende wisselwerking tussen de kenmerken van het kind, de taak die het wil uitvoeren en de omgeving waarin dit plaatsvindt. De oefen-/bewegingstherapie is aangepast aan het specifieke ontwikkelingsprofiel van het kind. Uitgaande van de hulpvraag van ouders en kind wordt gebruik gemaakt van kindgericht materiaal, aangeboden in een kindvriendelijke omgeving met aan het kind aangepaste instructies en dosering.

Vandaag geopend van 09:00 tot 11:00